häst-fri helg

Har ju haft en häst fri-helg, i helgen i och med att jag var i Lycksele och i storuman.
Kändes faktiskt riktigt skönt då det har blivt väldigt mycket hästar de senaste veckorna.
Det är ju inte bra med för mycket utav de goda heller då det lätt kan börja spåra.
Och de är väl lite så jag har börjat känna också att jag måste ha några häst fria dagar ibland för att inte tröttna på mitt intresse.

Och den här helgen har jag fokuserat på allt förutom hästar.
Så idag så tog jag och red Kozca, OJJ så fin hon var!
Gud alltså.

Vi började med att rida ut bara en liten sväng för att skritta fram. 
Vi skrittade en bit sedan galopperade vi lite i skogen.
Sedan vände vi. På hem vägen så började jag att plocka upp henne lite på lösa tyglar.
Hon är rätt så stressad i skogen så hon hade inte tid att tänka på mig, och vad jag ville så mycket. Men de gångerna hon lyssnade på mig så var hon så fin, och jag kände verkligen ryggen lyftas. 
Men de var så korta stunder hon lyssnade på mig så vi red in på ridplan och där brukar hon alltid fokusera på mig!
 
Alltså ojj... Hon var så fin. 
Försökte idag på något nytt att rida henne i form på lösa tyglar.
Och eftersom att vi har börjat träna lite westernträning så ökade hon inte farten trotts att hon var "lös"
Men hon var så jäkla fin alltså. Kortade upp tyglarna ibland men hade ändå väldigt löskontakt. 
 
Jag och Kozca har haft lite problem i galoppen då hon gärna har viljat antingen springa i 200 med huvudet upp i vädret, eller varit som en hackspätt med huvudet och ibland bryta av till trav då jag inte får henne framåt.
Vi har aldrig fått den där riktigt bekväma galoppen i form.
 
Men idag kände jag att hon var så himla mjuk och fin, riktigt lösgjord så jag kände att vi var ganska redo.
Vi tog först en galopp helt på långa tyglar. Sedan kortade jag upp tyglarna och red som "vanligt" och travade lite. 
Till en början tog hon inte galoppen och hon ville kasta upp huvudet fram och tillbaka. Men då sa jag åt henne lite. 
Och sen fick vi en så fin galopp. Vi har aldrig fått så fin galopp förut.
Och de andra varvet gick precis lika bra.
Ååh.. Känslan sitter kvar än.

Det var då jag kände att det var bra för alla att han en rid/häst fri helg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0