Vad jag ska gå för linje?



Fick denna fråga igår och tänkte svara på den nu.

Går nu snart ut 8an och är redan väldigt skoltrött så jag kommer inte att välja någon linje med bara plugg för att sedan spendera resten av sitt mitt på ett kontor.
Jag vill plugga mitt hästintresse men ändå bli något och tjäna pengar.
Jag vill bli hästtandläkare.
Så jag kommer alltså att söka till naturbruks, vart jag kommer att gå har jag inte bestämt än men det kommer INTE att bli här i burträsk.
Förmodligen kommer det att bli i södra sverige eftersom att det inte finns så bra naturbruks gymnasium här uppe.
Men något jag är lite tveksam på är om man verkligen måste ha en veterinär utbildning för att bli hästtandläkare.
Jag tror faktiskt inte det men är inte säker. 
Gick in på "real gymnasiet" och kollade på vad dom hade för utbildningar och då stog det "plugga vidare till hästtandläkare."
 
Så här står det:


Väljer jag denna linje så kommer jag nog inte att tröttna och hoppa av.
Vill gå något som jag tycker är roligt, och jag tror att jag då kan få upp mina betyg högre för att plugga vidare till hästtandläkare. 

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Tror inte att du kan bli hästtandläkare direkt efter gymnasiet utan de måste du gå universitet för. alltså kan du gå vilken linje som helst bara den är högskoleförberedande. :)

Svar: De va ju så ja menade Pernilla ;)
ida hedlund

2013-05-23 @ 18:48:05
Postat av: Jonathan af Stockholm

Gå något som du känner att du pallar med i tre år.
Det är inte värt att gå något som du "kanske" orkar med.
Som den tidigare kommentaren sa, sålänge det är högskoleförberedande så är det lugnt.

Om du inte planerar att gå högskola så rekommenderar jag att du väljer gymnasium som ger jobb direkt efter examen.
Tex elektriker, fordon, vård&omsorg bara ett par exempel.

Svar: Men jag menade ju att jag skulle plugga vidare efter gymnasiet till hästtandläkare ;)
ida hedlund

2013-05-27 @ 20:57:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0