Funderingar kring gymnasieval 2014

Sista terminen på årskurs nio rullar igång med stormande fart. Tidpunkten är här då det är dags att välja gymnasium, någon känner enorm press över vilket val som kommer att styra dess liv och någon annan kanske känner sig väldigt lättad av sluta grundskolan och att valet är väldigt enkelt.

Jag känner mig varken stressad eller stensäker, jag är lugn men kluven.

Min framtid är redan solklar så där behöver jag inte fundera över någonting, jag utbilda mig till Hippolog med inrikting till ridlärare. Jag vill alltså bli en bra tränare. 
Detta är för att jag vill bli hästförsäljare och kunna rida hästarna på bästa sätt. 
Då vill jag alltså börja ett bra ridgymnasie med bra förutsättningar för träning. Alltså bra tränare, bra ridhus med bra underlag, bra ridvägar, allt på samma ställe. 

I början utav ht-13 alltså i början utav 9an så var jag fast bestluten om att gå i Svedada/Bökeberg Sveriges ridgymnasium efter att varit där och hälsat på. Det är alltså nere i skåne, och tyvärr är det lite långt bort. Men jag var som sagt fast besluten att söka dit, det verkade vara ett ridgymnasium med bra kvalité! Fredrik Jönsson som hopptränare, super fin anläggning!!!, och helt gratis med stallplats, hö är gratis. Bara foder alltså tex krafft som kostar och spån & gödselhantering. Sedan så får Cosmo vara med på mina ridlektioner så han kommer att vara färdig utbildad då eftetr tre år när jag tar studenten!

Men så fick distansen mig att tänkta om... 140 mil hem, kommer jag att klara det?
 
Det började diskuteras mellan mig och en kompis att söka till Piteå, var helt inne på att gå där tills idag då det fick mig att tänkta om ytterligare... Det gymnasiet har ingenting som jag vill ha. Jag kommer att bo på skolan vilket kommer att kosta lite sedan så finns inte någon som helst möjlighet att ha Cosmo där, närmaste stall ligger 20 minuters gå avstånd bort. Jobbigt att gå lite mer än 40 minuter per dag. Plus att det då kommer att kosta säkert 2000 i månaden att stalla upp honom någonstans. Sedan får han inte vara med på mina ridlektioner heller. Så då måste jag börja köpa lektioner till mig och Cosmo vilket kommer att bli några hundra i månaden ytterligare. 

Så alltså kommer det att bli billigare för mig att gå på ett bättre gymnasium.
Det är mycket att fundera över...
Betala mer och gå på ett sämre gymnasium som är 8 mil hemifrån, eller betala mindre på ett bättre gymnasium 140 mil hemifrån ?? Vad hade ni gjort??

Svedala bökeberg 

Kommentarer
Postat av: Anonym

skåne helt klart!

2014-01-28 @ 22:26:12
Postat av: Sofia

Ta chansen när du har den. Hade det varit jag så hade jag valt Skåne. Fast det är långt hemifrån. Man lever bara 1 gång Ida.

2014-01-29 @ 01:00:28
Postat av: Pernilla

Om du väljer skåne,och känner att.. ne de här är inget för mej, så kan du ju alltid byta till piteå, tror inte de skulle va nå problem :)

2014-01-29 @ 11:01:53
Postat av: Line

Jag tycker du ska välja Skåne!
Du kan ju komma hem över lov och sen finns ju telefon, skype osv :)
Och känner du att det absolut inte funkar så går ju det att lösa!
Men vad du än väljer så tror jag att dina nära och kära stöttar dig :)

2014-01-30 @ 00:44:02
Postat av: Alicia

skulle välja skåne om jag var du. tror verkligen att du får en bättre utbildning då! :) och om du inte trivs går det förmodligen att byta till Grans eftersom det är ungefär samma upplägg av utbildningen :)

2014-01-30 @ 08:31:59
Postat av: Sandra

Jag skulle också välja skåne! mycket mer möjligheter där, fatta så lyxigt på den fina anläggningen med gratis hö och stallplats, perfekt! Cosmo kommer bli utbildad, mycket bättre att gå i skåne! KOmmer säkert att bli tufft att bo så långt hemifrån men händer det något så gör det. Men du väljer helt själv, ta chansen när du har den! Jag ångrar så mycket att jag inte gick ett ridgymnasium :(

2014-01-30 @ 11:30:41
URL: http://www.skellefteaekipage.blogg.se
Postat av: bella

Hur blir det med Bella om du flyttar? Vem ska ha hand om henne

2014-01-30 @ 15:25:10
Postat av: ina

Ta chansen när du har den! Jag har funderat på SR i kungsbacka sedan i nian men jag valde att inte åka och det är något jag ångrar idag. Sr verkar vara väldigt ordningsamma och en "riktig" häst skola, var på deras anlägning(kungsbacka dock) nu i januari och det såg väldigt bra ut och tror inget annat om de andra skolorna dem har.
Så ta chansen, fungerar det inte så kan du alltid ångra dig och åka hem igen, värre än så blir det inte!! :)

2014-01-30 @ 18:24:25
URL: http://iholmgren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0