Hoppar av Sveriges Ridgymnasium

Det var så länge sedan jag bloggade regelbundet så jag kommer inte ens ihåg hur man bloggar, asså jo jag vet ju hur man går in och skriver ett inlägg.. Men för att få till det där extra, eller ens hur man börjar skriva ett inlägg rätt för att dra till sig uppmärksamhet utav er.. För att få er att börja läsa inlägget istället för att skrolla vidare.
Here we go.

Jag kan väl börja med att säga att jag förtillfället ligger i min underbara säng i Skellefteå, som jag förövrigt funderar på att sälja.. Har hittat en helt underbart fin & lyxig säng i närheten för inte alls ett så dyrt pris.
Nog om sängar så undrar ni säkert vad jag gör i hemma i Skellefteå, det är så att vi har precis haft lov och just nu håller jag på med praktik. Tänkte att det kunde vara väldigt skönt att jobba av 2 veckors praktik hemma i Skellefteå.
Men nu medans jag har varit här hemma har jag funderat så otroligt mycket, på vad jag egentligen vill.
 
Okej, med handen på hjärtat så kan jag säga att jag inte alls är nöjd med Sveriges Ridgymnasium jag hade förväntat mig så otroligt mycket mer.
Jag har bott i skåne nu sedan i mitten utav Augusti, det kanske inte är så jätte länge men tillräckligt länge för att hinna känna efter. Okej, ska förklara bättre... Det har varit så himla många tillfällen jag känt att jag vill hoppa av, av så himla många anledningar men jag har alltid tänkt "nä men jag ger det en månad till, då kanske det känns bättre" men hur många gånger ska man behöva tänka och intala det till sig själv? Tillslut kommer man till en punkt då väckarklockan ringer, och för mig ringde den nu när jag kom hem och diskuterade mina känslor för mina föräldrar, då förstog jag och insåg "det är inte värt det"

Här tänker jag skriva ner några anlednignar till varför jag tänker hoppa av Sveriges Ridgymnasium
  • Det började väldigt tidigt med mycket bråk, från höger och vänster. Det har varit riktigt mycket tjafs. Jag har inte trivts på mitt boende, då jag inte kännt mig riktigt välkommen. Jag har även fått mordhot på min häst som jag varit tvugen att polisanmäla. Mordhotet kom ifrån en som gick i min klass. Vad gör skolan åt det, ingenting faktiskt. Det blandar in psykologer till den tjejen som sa skulle döda Cosmo, men inget mer händer. Det kallas tydligen för skolans handlingsplan, som de tjatade om tiohundratusen gånger innan jag brann av. Handlingsplan, handlingsplan, handlingsplan.. Bryr man sig helt ärligt?
    Jo men det är viktigt att ha en handlingsplan, men då ska den fan i mig innehålla något också. Nä men på denna skola får man mordhota fram och tillbaka utan någonspeciell konsekvens.
    Däremot blev flickan avstängd från skolan då hon skrev "fuck you bitch" på min kompis hästannons. Det var farliga grejer alltså....Kan lova att det var långa meningar och storabokstäver och många utropstecken från min sida - muntligt.

  • Under årskurs 1 inhåller ingen som helst hoppning i kursplanen, det är i princip bara markarbete. Vår hopptränare får alltså inte lägga upp en bana eftersom att det inte ingår i kursplanen. Utvecklas vi något?-nepp. Vi är tillbaka på ruta: Number One.
    Ska vi hoppa på fritiden är vi tvugna att ha en person som är myndig på marken. De flesta tar ju dit sina föräldrar, mina föräldrar har ju dock en aning längre till min skola än vissa andra.

  • Jag kan inte tävla i överhuvudtaget, jag som är en oerfaren tävlingsryttare behöver betydligt mycket mer tid på tävlingsbanan för att skapa rutin. Men eftersom att mina föräldrar bor 140 mil ifrån mig har jag ju faktiskt ingen som kör eller någon transport.

  • Det finns tusen olika grejer som är negativt med att gå på Bökeberg, det är så otroligt mycket skit där och så otroligt mycket grejer som jag stör mig på. Skulle även vilja tillägga att det är viktigare för skolan att det är snyggt i stallgången eftersom att "skolan ska alltid vara i uppvisningsskick" än att vissa hästar inte får vatten i boxarna. Hästarna får heller inte äta mat i hagen. Ibland kommer alla hästarna även in klockan två på dagarna och går ut halv nio på morgonen dagen efter, det är inte konstigt att alla ridskolehästar går sönder heeela tiden eller även att elevers egna hästar får kotledsinflammationer hit och dit. Cosmo har varit toksvullen flera gånger. Han har även fått allergiska chockar några gånger. Han har fått utslag över hela kroppen som han har kliat på så han har varit skinnflådd. Allergin kanske inte har något med skolan att göra, men grejen är den att man får ingen hjälp eller något svar. Jag menar jag går på en hästskola där det ska vara erfarna människor som ska hjälpa en. Men helt ärligt så har jag faktiskt slutat gå till mina lärare och be om råd eftersom man får aldrig något vettigt var.

Jag har ställer samma fråga till mig själv varje dag: Är det värt det? 
Och äntligen har jag vaknat och insett mitt svar: Nej.

Sedan skulle jag även vilja klargöra en sak, och det är avståndet till min skola. Det är den största anledningen till att jag slutar, faktiskt. 
Jag har absolut ingen till hands när det gäller något allvarligt, jag har fått deala med polisen och allting SJÄLV. Det har varit på tok alldeles för mycket press på mig, en tyngd som jag verkligen inte klarat av. 
Jag vill bo hemma med min familj, känna mig älskad varje dag och slippa ta allt ansvar.
Jag säger bara mina egna åsikter om skolan och ber ingen att tycka som jag gör. Nån annan som går på min skola kanske tycker helt tvärt om, i dont give. 
Detta är som sagt mina tankar och mina åsikter.

Kommentarer
Postat av: Tove Söderström

Starkt av dig Ida!

2014-11-07 @ 18:45:45
URL: http://tovesoderstrom.blogg.se/
Postat av: Mamma

Älskade Ida de har varit en lång resa...men förhoppningsvis så blir de här rätt!
Du fixar detta gallant;)

2014-11-08 @ 09:31:06
Postat av: Mariama

men neeeeeeej!! :'( så du kommer inte tillbaka till Skåne??
Kommer sakna dig!!!

2014-11-09 @ 16:51:44
URL: http://www.nattstad.se/MariamaMbye
Postat av: emma svensson

Välkommem hem hjärtat 😘

2014-11-10 @ 15:45:37
Postat av: emma svensson

Välkommem hem hjärtat 😘

2014-11-10 @ 15:45:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0